Riksbedömningsplan 2023

Se info här bläddra till augusti 2023

Visa torra och rena djur
Djur som bedöms för päls, ull, eller rya ska vara torra och rena vid bedömningstillfället. Först då kan pälsen/ullen få en rättvis bedömning. Pälsfår bör tvättas 3-5 dagar före bedömning. Använd rikligt med ljummet vatten och skölj igenom pälsen. Gnugga inte och använd inte schampo, tvättmedel eller balsam.

Anmälan sker till respektive samordnare senast det datum som anges för respektive visningstillfälle. Kostnaden för att delta vid riksbedömningen är 450 kr/djur exkl moms. Eventuellt tillkommer avgift för anordnande lokalförenings omkostnader kan komma att tas ut separat. Information om detta kan fås från respektive lokalförening.

Varje bedömningsdag kan ta emot max 50 baggar. Vänta inte med din anmälan om du vill vara säker på att få plats vid en speciell ort. Om det blir fullbokat hänvisas du till en annan ort.

Tips! Anmäl antal djur och avgör i senare läge vilka djur du väljer ut att ta med.

Tv-inslag om hur det går till vid en riksbedömning

SVT Gävledala har varit på riksbdömingen i Kilafors för att lära sig hur det går till när unga baggar tas till riksbedömning för att få kroppar och pälsar bedömda. Ett informativt inslag för alla som inte varit på en riksbedömning och sett med egna ögon.

SVT Gävledala: Hårda krav på lamm vid bedömning ››