Baggauktioner 2018

Gotland - päls 29 sept

Jönköping - päls 22 sept

På Clinic Arena, Tenhult Lördagen den 22 september 13:00

Auktionen omfattar i första hand bagglamm av Gotlandsfår, men är även öppen för Leicester. Äldre, riksbedömda baggar födda tidigast 2013, med bra avelsvärden är också välkomna.

Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, friförklarade från Maedi-Visna (M-3 status) samt vara fotrötecertifierade (ha F-status).

Anmälningsblankett kan hämtas här när tiden för anmälan närmar sig.

Bifogas anmälan Fullständigt ifyllt härstamningsbevis, med aktuella avelsvärden, utskrivet från Elitlamm, riksbedömningsprotokoll i original, samt till varje bagge: intyg MV-fri besättning, intyg F-status, djurägarförsäkran angående frihet från klövröta samt Gård & Djurhälsans hälsodeklaration vid livdjursförsäljning ska bifogas anmälan som ska ha inkommit senast torsdag den 6 september.

Anmälan sänds till: Birgitta Cederberg, Uddeberg, Broddetorp521 98 Broddetorp.

Katalog kan beställas från anders.rasberg@telia.com eller hämta den här.

Ytterligare upplysningar lämnas av: Stefan Josefsson 0474-610 26, 0705-33 53 21 Birgitta Cederberg 0500-49 12 37

Preliminärt tidsprogram baggauktionen

Visning av djuren från kl. 09:00

Kaffe serveras från kl. 10:00

Lunch serveras kl. 11:30-13:00

Auktionen börjar kl. 13:00

Säljare och köpare hälsas varmt välkomna till en trevlig och spännande auktion! Auktionskommittén för baggauktionen i Jönköping 2018

Gotlands fåravelsförening arrangerar baggauktion 29 september 2018

Kom ihåg att ta träckprover enligt fårhälsovårdens rekommendationer. Köparna kan efterfråga resultatet av analysen.

För att få aktuella avelsvärden på baggarna till auktionen är sista dag för registrering av mönstringsuppgifter i Elitlamm den 25 augusti. Avelsvärdena beräknas då vara tillgängliga i Elitlamm innan sista anmälningsdatum. Anmäl om möjligt djuren med härstamningsbevis där de nya avelsvärdena finns med.

Anmälningsblankett finns på www.faravelsforbundet.com.

Vid anmälan bifogas fullständigt ifyllda härstamningsbevis, utskrivna från Elitlamm, riksbedömningsprotokoll i original, hälsodeklaration samt till varje bagge: kopia av friförklaringsintyg gällande M-3 status och intyg om F-status inklusive djurägarförsäkran.

Anmälan sänds till: Maria Ericson Levide Skinnarve 205 623 53 Hemse

Anmälan ska ha inkommit senast fredag 14 september. Katalog kan kostnadsfritt beställas från Eva Twengström helst via sms eller mail, se nedan. Eller laddas ner här
Ytterligare upplysningar lämnas av: Eva Twengström 0708-49 02 45 eller eva.twengstrom@telia.com Maria Ericson 0737-19 37 35 eller skinnarve@telia.com

Preliminärt tidsprogram

Installning och vet. besiktning                    08.00-09.00

Visning av djuren från                                  09.00

Lunch från                                                       11.30

Prisutdelning                                                  12.30

Auktionen börjar                                           12.45

Kaffeservering under hela dagen, lunch med gotländskt lamm, lotterier, publikens favorit mm. Utställare finns på plats och visar det mesta och bästa för fårägare.

Auktionister är som vanligt Kjell Nilsson och Björn Eriksson!
Varmt välkomna till Gotland hälsar auktionskommittén i Gotlands fåravelsförening

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uppsala - päls 26 sept

Välkommen till Baggauktion Mälardalen Onsdag 26 september 2018!

“Köp inte grisen i säcken! Ett ordspråk så sant som något. Kom till baggauktionen, där finns väl godkända livdjur av olika typ och raser att köpa och se på. Kvalitetsbaggar och tacklamm till ofta lågt pris! Minipris bagge 4.500 kr. och tacklammsgrupp (om 3 st) 7.000 kr.. Finull och Allmoge 4.000 kr. resp. 6.000 kr.

Baggauktionen i Vattholma kommer i år att ske onsdagen den 26 september på Lena Prästgård, Vattholma.

Vi vill gärna sälja djur från raserna: Gotlandsfår, Leicester, Finull och Rya. Allmogefår är också välkomna!

• Bagglamm (födda 2018).
  • Äldre baggar (födda 2014, 2015, 2016, 2017).
  • Tacklammsgrupper om 3 st (födda 2018).

Med anmälan ska åtföljas och undertecknas en kopia på:

• MV-fri besättningsstatus,
  • Fötrötefri besättning
  • Ifylld Hälsodeklaration vid Livdjursförsäljning enligt G&D:s rekommendationer.
  • Baggar ska vara riksbedömda och åtföljas av Riksbedömningsprotokoll och Härstamningsbevis vid anmälan.

Anmälningsblankett, hämta här ››

Anmälan sändes till: Tommy Trägårdh, Torslunda Östergård 1, 761 91 Norrtälje. I Tommys brevlåda senast onsdag 5/9.

Alla djur veterinärbesiktigas före inträdet i auktionslokalen.

Ytterligare information lämnas av Barbro Nord, tel. 0155-261030, 0706-261030, barbro.i.nord@gmail.com

Tommy Trägårdh,tel. 0739-700888, torslunda@live.se

Britt-Marie Ellis Nygren tel. 0702-056750, britt-marie.nygren@lfs.se

Följ oss på Facebook! Vi heter Baggauktion Mälardalen

Katalog kan beställas från Barbro Nord, kontakt, se ovan ellr hämta den här. När auktionsdjuren är uttagna, går det bra att gå in på Elitlamm och kolla djuren samt hälsodeklarationerna på SF:s hemsida.

ALLA säljare och köpare hälsas varmt välkomna! Baggauktion Mälardalen har fått gott omdöme i vår enkätundersökning.

Styrelsen för Baggauktion Mälardalen